Monika

Pasjonował mnie człowiek jako istota, dlatego też wybrałam filozofię. Gdy ją ukończyłam jasnym stało się, że człowiek to dusza i ciało. By je poznać ukończyłam fizjoterapię.

Tenis i ból nadgarstka

Opublikowany 2015/11/06

Sport to zdrowie – czyżby? Sportowcy doskonale wiedzą, że jest to tylko potoczna wiedza. Prawda zaś jest taka, że wyczynowcy ulegają często wielu i poważnym kontuzjom. Kontuzje mogą się przydarzyć także amatorom. 

Nadgarstek anatomicznie składa się z ośmiu kości ułożonych w szeregu bliższym i dalszym. 
Są to odpowiednio: 


A. Kość łódeczkowata


B. Kość księżycowata


C. Kość trójgraniasta

D. Kość grochowata


E. Kość czworoboczna większa


F. Kość czworoboczna mniejsza


G. Kość główkowata


H. Kość haczykowata

Ból nadgarstka u tenisistów zdecydowanie częściej pojawia się po stronie łokciowej i częściej u
 kobiet ze względu na luźniejsze więzadła. 
Ból zwykle występuje w momencie nietrafienia w piłkę lub typowo przeciążeniowo. Gdzie zatem przyczyna?

Energia kinetyczna serwu jest bardzo duża, nadgarstek jest tyko jej małym elementem nośnym. 

Pozycja, w której najłatwiej dochodzi do urazu to supinacja czyli odwrócenie, przywiedzenie dołokciowe i wyprost nadgarstka czyli typowe ułożenie ręki niedominującej w trakcie odbicia oburęcznym bekhendem lub przy wykonywaniu niskiego forhendu. Wpływ na wystąpienie bólu będzie miał także mało ruchomy kręgosłup w odcinku piersiowym. Aby wykonać wystarczająco silne uderzenie, następuje kompensacyjne zwiększenie ruchów w nadgarstku co może powodować ból. 

Z lokalizacją urazów nadgarstka związany jest także sposób trzymania rakiety. I  tak:


Chwyt „eastern”  sprzyja problemom po stronie promieniowej nadgarstka. 
Chwyty „western” lub „semi-western” stwarzają większe ryzyko wystąpienia kontuzji po jego stronie łokciowej. Jest to problem z kompleksem chrząstki trójkątnej. Przy uszkodzeniu dochodzi do niestabilności stawu, pacjent odczuwa ból, obrzęk i trzaski. Do urazu dochodzi poprzez upadek na wyprostowaną rękę bądź przez nawracające przeciążenia osiowe, a także urazy typu rotacyjnego.  Drugim typem uszkodzenia są zmiany zwyrodnieniowe  w okolicy ścięgna prostownika łokciowego nadgarstka wraz z jego pochewką. Dolegliwości odczuwalne są przy pierwszych odbiciach, potem ustają. W spoczynku występuje dyskomfort w okolicy wyrostka rylcowatego kości łokciowej. Uszkodzenie pochewki uniemożliwia kontynuowanie gry. Przyczyna leży w gwałtownym topspinie z forhendu lub oburęcznego bekhendu jak również nieczysty wolej. Obrzęk występuje od kilku godzin po urazie do 2 tygodni. Ból zaś ma charakter ostry i głęboki.

Ćwiczenia powinny być ukierunkowane na:

* poprawienie zakresu ruchomości nadgarstka

* wzrost siły mięśniowej w całej tej okolicy czyli wzmacnianie zginaczy nadgarstka, wzmacnianie prostowników nadgarstka ale także ich rozciąganie.

* poprawienie całego łańcucha kinetycznego specyficznego dla danej dziedziny czyli w tym przypadku również kręgosłupa

Wszystkie ćwiczenia wykonujemy gdy stan zapalny jest już wyciszony (czyli bez odczuwania bólu).

Wskazane jest zastosowanie terapii manualnej i tapingu. Taping ma wpływ na lepszą stabilizację całego stawu, utrzymanie prawidłowego ułożenie tkanek względem siebie co z kolei ogranicza ruchomość w niepożądanych dla stawu kierunkach. Przyspiesza także czas rekonwalescencji po urazie.

Monika