Aneta

Interesuje się wszystkim co jest związane z rozwojem człowieka.  Pasjonuje ją życie.

Menopauza okiem kobiet świadomych

Opublikowany 2015/10/03

Życie kobiet dojrzałych XXI wieku w porównaniu z ich matkami i babciami bardzo się zmieniło. W wieku 50 lat ciągle jesteśmy aktywne zawodowo i ciekawe świata. Przychodzi czas na menopauzę.  Jest to jeden z wielu naturalnych okresów w życiu każdej kobiety. Towarzysza mu objawy którym można zapobiegać, a jeżeli objawy już wystąpiły – łagodzić je w znacznym stopniu.

Co to jest ta menopauza?

Menopauza z definicji oznacza ostatnią miesiączkę, czyli samoistne i naturalne zatrzymanie miesiączkowania, po którym następuje zanik krwawień. Zwykle zdarza się to około 50. roku życia. Zanim to nastąpi, organizm przechodzi etap przygotowań.

Objawy fizyczne przekwitania:                                                                            

  • Uderzenia gorąca - (uczucia gorąca na twarzy, karku i klatce piersiowej trwającej kilka minut; możesz również czuć się słabo, mieć mdłości lub wrażenie, że się mdleje)
  • Poty nocne
  • Palpitacje serca (mocno lub szybko bijące serce)
  • Bóle głowy
  • Częstsze oddawanie moczu
  • Nieprzyjemne uczucie podczas oddawania moczu
  • Kłopoty z zasypianiem
  • Objawy psychologiczne:
  • Podenerwowanie
  • Przygnębienie-depresja
  • Niepokój
  • Kłopoty z pamięcią
  • Trudności z koncentracja
  • Wahania nastroju

Zastanawiasz  się skąd pochodzą te zmiany?

Kiedy wreszcie czujemy, że mamy wszystko pod kontrolą , kiedy cykl miesięczny jest oswojony, dzieci odchowane możemy rozwinąć skrzydła - pewnie w większość z nas się to udaje- nagle zaczynamy zauważać dziwne zmiany w naszym organizmie. Zaczęła się kolejna burza hormonów.  Dochodzi do stopniowego samoistnego zmniejszenia stężenia hormonów jajnikowych – progesteronu, a następnie estrogenów. 

Istotne w tym okresie są także zmiany zanikowe nabłonka pochwy oraz szyjki macicy sprzyjające powstawaniu stanów zapalnych dolnego odcinka narządu płciowego. Te zmiany zanikowe oraz nasilający się niedobór estrogenów mają istotny wpływ na powolne powstawanie zmian anatomiczno-funkcjonalnych całego narządu moczowo-płciowego wraz ze stopniowym obniżaniem ścian pochwy oraz pojawianiem się objawów nietrzymania moczu. Dodatkową uciążliwością jest odczuwalna przez kobiety suchość pochwy, często znacznie utrudniająca współżycie płciowe. W okresie pomenopauzalnym, tj. w okresie wygasania czynności hormonalnej jajników, pojawia się też zespół objawów obiektywnych i subiektywnych charakterystycznych dla tego okresu. Charakterystyczne dla klimakterium jest występowanie zespołu dolegliwości tzw. wypadowych. Są to objawy nie tylko wegetatywne, ale także psychiczne. Kobiety w tym okresie uskarżają się na nagłe, niczym nieusprawiedliwione pojawienie się uczucia gorąca, przemieszczającego się po całym ciele, towarzyszącej tym odczuciom nadmiernej potliwości, a także najbardziej dokuczliwe uczucie „uderzeń krwi do głowy” w połączeniu z silnym zaczerwienieniem twarzy. W okresie tym kobiety często także uskarżają się na  bole I zawroty głowy. W sferze psychicznej stają się labilne ze znaczną tendencją do depresji.  Zauważalny jest ponadto znaczny wzrost drażliwości, a także osłabienie pamięci.
W ostatnich latach jednym z najistotniejszych problemów chorobowych okresu menopauzy stała się osteoporoza. Jest to choroba, w której dochodzi do utraty masy kostnej oraz zmiany mikro architektury kości. Wiążą się z nią najczęściej silne dolegliwości bólowe różnych odcinków kręgosłupa, a także trudno gojące się złamania kości, w tym szyjki kości udowej. Z tego też powodu profilaktyka osteoporozy powinna rozpoczynać się wcześnie i być prowadzona latami.

Jak możesz się przygotować do menopauzy?

Choć  zjawisko jakim jest menopauza dotyczy kobiet będących w wieku ok. 50 lat, to lata wcześniejsze mają duże znaczenie.

Aktywność fizyczna

Bardzo ważne abyś była aktywna fizycznie. Zalecane formy aktywności, takie jak: spacer czy jogging, jazda na rowerze, Nordic Walking, tenis czy tez grupowa Zumba trzy razy w tygodniu po trzydzieści minut zapewni Ci dobra formę oraz doskonale samopoczucie. Dzięki aktywności fizycznej za pięć, dziesięć i więcej lat wciąż będziesz mogła uprawiać ulubiony sport i cieszyć się dobrym zdrowiem. Każdy systematyczny wysiłek wzmacnia i uelastycznia mięśnie, a to zapewnia prawidłową postawę ciała i płynność ruchów. Aktywność fizyczna przyśpiesza trawienie, wzmacnia kości, serce i płuca, pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu we krwi.

Dbaj o diete. To, co jemy, w dużym stopniu decyduje o samopoczuciu, sprawności intelektualnej i kondycji. Z wiekiem pogarsza się przemiana materii, więc trzeba jeść mniej lub więcej się ruszać. Proces ten nasila się w okresie menopauzy, stąd większa skłonność do tycia. Zajadamy stres słodyczami, objadamy się wieczorem, bo to najprostsza forma relaksu. Wolno ci dostarczyć tyle energii, ile jesteś w stanie spalić. Rezerwy zaowocują nadwagą, cukrzycą, miażdżycą, nadciśnieniem. Na talerzu powinny dominować warzywa i owoce (te mało słodkie). Jedz mniej mięsa, więcej ryb morskich. Unikaj słodyczy, wybieraj produkty z grubego przemiału, tłuszcze zwierzęce zastąp roślinnymi. Starzenie przyśpiesza alkohol (dopuszczalna dzienna dawka dla kobiet to 200 ml wina), nadmiar kawy i palenie.

Styl życia.

Kobieta wyspana lepiej wygląda i rzadziej choruje. Tylko podczas snu organizm może zniwelować skutki stresu i przemęczenia. Regenerują się narządy wewnętrzne, z tkanek usuwane są toksyny, poprawia się stan skóry. Zapotrzebowanie organizmu na sen jest sprawą indywidualną. Osoba dojrzała powinna przesypiać ok. 7 godzin na dobę. Najlepszą porę na sen wyznacza wewnętrzny zegar biologiczny. Nie chodzi o to, żeby spać długo, ale dobrze. Kilka godzin twardego snu odnawia organizm lepiej niż 10 płytkiego. Jeśli masz problemy ze snem, wypracuj sobie rytuał poprzedzający pójście do łóżka. Weź ciepłą kąpiel, załóż wygodną piżamę, posłuchaj relaksującej muzyki, poczytaj coś, co cię odpręży. Jeśli po 20 minutach nie zaśniesz, wstań, posłuchaj radia, poczytaj (najlepiej nudną książkę), ale nie rozwiązuj rebusów, bo rozbudzisz się, zamiast uspokoić. Jedna, dwie nieprzespane noce mogą przytrafić się każdemu. Ale gdy jest ich więcej, uruchamia się podświadomy lęk przed nocą. Martwisz się, że nie zaśniesz, i rzeczywiście nie możesz zasnąć, wpadając w błędne koło bezsenności. Aby do tego nie dopuścić, jak najszybciej pójdź do poradni zajmującej się leczeniem zaburzeń snu.
Słonce dostarczanie wit. D

Witamina D jest naturalnie wytwarzana przez ludzki organizm podczas ekspozycji na światło słoneczne. Szerokość geograficzna, pora dnia i roku, warstwa chmur, smog i stosowanie kremów z filtrem przeciwsłonecznym mają wpływ na ekspozycję na promieniowanie UV i syntezę witaminy D w skórze. Niedoborom witaminy D można zapobiec stosując odpowiednią dietę oraz suplementy diety - zwłaszcza od IX do V.

Produkty które zawierają dużą ilość witaminy D:

  • ryby (ale tylko): w łosoś, dorsz, tuńczyk, węgorz, sardynki, makrela;
  • tran;
  • ser żółty;
  • żółtka jaj;
  • niektóre grzyby (pieczarki, kurki, borowiki i podgrzybki) – w diecie wegetarian, jak również w strefach klimatycznych o mniejszym nasłonecznieniu, grzyby stanowią obecnie niedoceniane źródło witaminy D;

Najlepszym jednak źródłem witaminy D jest słońce. Przebywając na słońcu nie musimy się również obawiać przedawkowania.

Metody leczenia menopauzy :

W profilaktyce i leczeniu dolegliwości okresu menopauzalnego wykorzystywana jest najczęściej hormonalna terapia zastępcza. HTZ polega na przyjmowaniu preparatów z grupy estrogenów i gestagenów (uzupełnienie braków hormonalnych związanych z wygasaniem aktywności hormonalnej jajników). Zanim kobieta zdecyduje się na HTZ powinna poznać wskazania i przeciwwskazania tej terapii. Terapia musi być prowadzona pod stałą kontrolą lekarza.

HTZ ma jednak liczne ograniczenia i nie u każdej kobiety może być stosowana. Bezwzględne przeciwwskazania do HTZ to ciężkie uszkodzenie wątroby, czynna choroba zakrzepowo-zatorowa, nowotwory estrogenozależne (rak sutka, rak endometrium), otoskleroza (choroba błędnika kostnego).

Hormonalna terapia zastępcza musi zapewniać pacjentce wysoki stopień bezpieczeństwa w trakcie leczenia i nie powodować niebezpiecznych dla jej zdrowia konsekwencji po jej zakończeniu. Dlatego HTZ może być stosowana dopiero po przeanalizowaniu zarówno wszystkich korzyści dla danej kobiety, jak i czynników ryzyka.

Z naturalnych metod leczenia zostają sprawdzone :

Akupunktura- Technika leczenia wywodząca się ze Wschodu, polegająca na nakłuwaniu igłami. Metoda ta przynosi równie dobre efekty jak HTZ. Redukuje uderzenia gorąca i nocne poty, poprawia nastrój, jakość snu. Najlepiej wybrać gabinet, w którym przyjmuje lekarz, a nie naturoterapeuta po kursie. Tylko lekarz potrafi prawidłowo ocenić ogólny stan zdrowia.Jako alternatywę dla HTZ zaleca się 7-10 zabiegów akupunktury jeden zabieg raz w tygodniu. Przy silnych objawach ich liczbę zwiększa się do kilkunastu. Cały cykl można powtórzyć, nie wcześniej niż po pół roku od ostatniej wizyty.

Preparaty ziołowe-Preparaty z wyciągiem z pluskwicy groniastej i dzięgiela chińskiego pobudzają do działania naturalne kobiece hormony. W ten sposób, podobnie  jak fitoestrogeny, zmniejszają przykre objawy. Efekty terapii powinny być widoczne po 2-3 mies. Nie należy łączyć terapii substancjami roślinnymi z HTZ. Kobiety, które chorowały na raka piersi, macicy, jajnika na własną rękę nie powinny brać nawet suplementów.

Japonki przechodzą klimakterium bardzo łagodnie, a to dzięki zawartości soi w ich diecie. Soja bowiem zawiera fitoestrogeny, substancje działające podobnie jak żeńskie hormony płciowe. Dieta azjatycka dostarcza ich ok. 100 mg na dobę, typowe zachodnie jedzenie zawiera ich poniżej 5 mg. Terapeutyczna dawka to minimum 60 mg dziennie. Fitoestrogeny łagodzą przykre objawy przekwitania. Dlatego warto codziennie zażywać suplementy z soi czy koniczyny czerwonej.

Rabarbar

Tak się składa, że w rabarbarze ogrodowym znajdują się zaskakująco duże ilości wapnia, a połączenie tego pierwiastka z regularnie przyjmowaną witaminą D może znacząco pomóc w zapobieganiu osteoporozie, która niestety często dotyka kobiety po menopauzie.

Dodatkową zaletą rabarbaru jest jego łagodzący wpływ na żołądek, pomaga on przy tym utrzymać zdrowy apetyt osobom, które straciły go z uwagi na wiek. Dzięki swemu delikatnemu działaniu na ruchy perystaltyczne jest on również zalecany pacjentom cierpiącym na hemoroidy, a w Chinach bywał nawet wykorzystywany jako środek na gorączkę. Inne warzywa i zioła zawierające substancje podobne do estrogenów ludzkich to m.in.: anyż, seler, koper, żeń-szeń, lucerna, koniczyna i lukrecja.

Refleksologia

Polecana przeze mnie metoda. Polega na precyzyjnym uciskaniu właściwego punktu na stopie przez co oddziałujemy na powiązany z nim organ. Jest to metoda która jest nieocenioną wartością w okresie menopauzy ze względu na to, że chroni przed wieloma efektami ubocznymi związanymi z tym okresem. Usprawnia się wydzielanie hormonów przez przysadkę mózgową, nadnercza i tarczycę. To istotne, gdy zaczyna brakować estrogenów i progesteronu. Prawidłowy zabieg trwa nie krócej niż godzinę, a pełny cykl obejmuje 15 seansów, 2-3 razy w tygodniu. Zmiany w systemie neuro-endokrynologicznym (wzajemny wpływ układu hormonalnego i nerwowego) zachodzące podczas menopauzy są tak uciążliwe, że aby zachować zdrowie i dobre samopoczucie, kobieta powinna być do nich przygotowana. Regularna refleksologia utrzymuje prawidłową mikro-cyrkulację w skórze i pozwala zapobiec nadmiernemu jej wiotczeniu poprzez zachowanie prawidłowej elastyczności włókien kolagenowych. Jeżeli skóra jest elastyczna łatwiej jest jej oprzeć się zmianom zachodzącym w tym okresie. 

Refleksologia jest szczególnie zalecana dla kobiet w okresie menopauzy, u których występuje zwiększone ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Istnieje coraz więcej dowodów, potwierdzających, że refleksoterapia może zmniejszyć zarówno psychologiczne jak i fizjologiczne czynniki ryzyka chorób sercowo-naczyniowych, może łagodzić objawy i powikłania oraz poprawić rokowanie osób chorych. Zauważalne jest zmniejszenie odczuwania stresu, obniżenie reakcji na czynniki stresogenne, lepsze radzenie sobie w sytuacjach stresowych, zmniejszenie objawów depresji, niepokoju i lęku, a także poprawę jakości snu. Na zachodzie, refleksologia już od dłuższego czasu cieszy się wciąż rosnącą popularnością wśród kobiet

Aneta